"Serigrafie,fotografie..."
Sławomir Fiebig
z Gdańska
19.02.03 - 12.03.2004
Sławomir Fiebig.
Urodził się 9.01.1953 r. w Pleszewie.
Od 1968 roku mieszka w Gdańsku.
Jest członkiem Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego, międzynarodowego towarzyszenia diaporamistów "AV-Dialog" oraz Pomorskiego Klubu Fotografów Reklamowych.
Posiada uprawnienia instruktora fotografii kategorii I.
Jest absolwentem Wydziału Chemii Politechniki Gdańskiej.
W swojej twórczości zajmuje się fotografią w postaci odbitek i przeźroczy. Interesują go techniki specjalne i komputerowe przetwarzanie zdjęć.
Posiadany warsztat sitodrukowy umożliwia mu przedstawianie swoich prac w postaci serigrafii.
Szczególne miejsce w jego twórczości zajmują diaporamy, które cieszą się uznaniem na pokazach autorskich i konkursach w krajowych i zagranicznych.
Serigrafia.
Serigrafia jest formą grafiki artystycznej i użytkowej wykonywanej metodą sitodruku.
Może być ona interesującą formą opracowania fotografii.
Sitodruk jest jedną z wielu technik drukarskich. Został wynaleziony w Japonii i pierwotnie służył do ozdabiania tkanin. Matrycą do druku jest szablon uzyskany na bazie ramy z naciągniętą specjalną tkaniną (sito). Przygotowaną do druku matrycę umieszcza się nad podłożem, którym może być papier, folie z tworzywa, tkanina blacha lub rozmaite przedmioty.
Na sito wylewa się specjalną farbę, którą przeciska się na podłoże przeciągając po tkaninie gumowym raklem.
Drukować można ręcznie lub w maszynach o mniejszym lub większym stopniu zautomatyzowania. Druk ręczny najwygodniej jest wykonywać z zastosowaniem specjalnego urządzenia zwanego wahaczem, który umożliwia precyzyjne umieszczanie szablonu nad podłożem.
Przy druku na papierach lub foliach unieruchamia się je przez zastosowanie stołu podciśnieniowego. Można też używać blatu
z naniesionym klejem (szczególnie zalecane przy druku na tkaninach).
Do wykonania szablonu najczęściej używa się emulsji światłoczułej i kliszy. Na sito z naniesioną emulsją kładzie się kliszę, dociska szybą i naświetla. Następnie sito moczy się wodą.
W miejscach gdzie klisza była przeźroczysta emulsja pod wpływem światła garbuje się i staje nierozpuszczalną. Tam gdzie czerń kliszy nie przepuściła światła emulsja wypłukuje się i z sita tworzy się szablon.
Kliszą do druku może być opracowana w tym celu fotografia i to zarówno czarno biała jak i barwna. Można drukować zdjęcia zrastrowane i zgrafizowane oraz izohelie. Stosując rozmaite farby uzyskuje się dużą kombinację możliwych zestawień kolorystycznych.
Fotografię można łączyć z grafiką i malarstwem wykonywanym ręcznie. Komputerowe programy stwarzają rozmaite możliwości kreacji, a naświetlarnie poligraficzne znakomicie ułatwiają uzyskiwanie klisz do druku.
Powrót na okładkę