"Przyjaciele"

Dariusz Miliński
Tomasz Lubaszka









Zarówno ta wystawa, jak i katalog są inne niż dotychczas: wystawa powstała "z biegu", nie jest zaplanowana z rocznym wyprzedzeniem, jak dotychczasowe, a w katalogu nie ma autorskich życiorysów i listy osiągnięć lecz tylko (niedoskonałe) reprodukcje. Dwóch Autorów - niby całkiem różnych, bo i technika odmienna i forma, ale coś ich łączy (oprócz przyjaźni osobistej). Malują swoje własne światy - Miliński świat bajkowy, nierzeczywisty niby, ale jednak osadzony w ziemskich realiach, - Lubaszka świat fantastyczny, gdzie akcja toczy się na planecie Jego wyobraźni. Co ich jeszcze łączy? A choćby to, że na jakiejś wielkiej wystawie zbiorowej rozpoznam Ich prace i na pewno dłużej się przy nich zatrzymam.
W.E.

Tomasz Lubaszka
42-284 HERBY, ul. Sportowa 3 tel (0-34) 357-42-24, 0-603 92-90-97
Urodzony w I96I roku Studia w Instytucie Wychowania Artystycznego WSP w Częstochowie.
Dyplom w 1985 roku.

Wystawy indywidualne:
1986
- Galeria"Wieża Ciśnień", Kalisz
1989- Galeria "A.M", Düsseldorf (Niemcy)
1990- "Art Gallery Catarina", Malmö (Szwecja)
- Galeria Sztuki Współczesnej A. Patrzyk, Częstochowa
1992- "Galeria Wzgórze", Bielsko Biała
- Galeria "Bon-Art", Częstochowa
- Vandergeeten Art Gallery, Antwerpia (Belgia)
- BWA, Częstochowa
- Galeria Sztuki Współczesnej, Opole
1994- Galeria I.G., Vechta (Niemcy)
- Galeria "Ipomal", Landgraf (Holandia)
- Kardinal von Galen Haus, Cloppenburg
- Galeria "Klostermuehle", Hude, Bema (Niemcy)
- Galeria "Gojowy", Krefeld (Niemcy)
l996- Muzeum Kromeřiż - wystawa malarstwa i rzeźby (Czechy) (wspólnie z Jerzym Foberem)
- "Club des Cards", Lyon (Francja)
I997- "Galeria 9", Praga (Czechy) (wspólnie z A. Stawiarską i E. Mucem)
- "ABC Gallery", Poznań
I998- "Sielska Gallery", Strasbourg (Francja)
- BWA, Zakopane "Dialog" razem z rzeźbami Jerzego Fobera
1999- "Stawski Gallery", Kraków
- "Killer Gallery," Częstochowa - "Dialog" razem z rzeźbami Jerzego Fobera
- BWA, Gorzów Wlkp. - "Dialog" razem z rzeźbami Jerzego Fobera
- BWA, Bydgoszcz - "Dialog" razem z rzeźbami Jerzego Fobera
2000- BWA, Częstochowa - "Dialog" razem z rzeźbami Jerzego Fobera
- Teatr Ziemi Rybnickiej, Rybnik -"Przyjaciele" razem z Dariuszem Milińskim

Od 1986 roku udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych i pokonkursowych w kraju i za granicą ( m. in. 1889 Nowy Jork - USA - Wystawa Sztuki Sakralnej; 1992/3 Saint Gaultier - Francja - "Sacrum"; 1996 Lyon - Francja - Wystawa Europejskiej Sztuki Sakralnej ).

Dariusz Miliński
ur.10.07.1957 r. w Jeleniej Górze.
Od roku 1970 około 100 wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą.
Od 1995 kilkanaście happeningów i działań parateatralnych.
Współracuje z teatrami jako scenograf.
Założyciel grupy plastyczno-teatralnej "Pławna 9"

"Dariusz Miliński poprzez swoją twórczość wprowadza nas w świat swych osobistych, intymnych przeżyć i doznań. Bohaterowie jego obrazów i spektakli uchylają nam rąbek tajemnicy, w który otulony jest wewnętrzny świat artysty. Świat pełen przeżyć dobrych i złych: dobrych jak kojąca, pobudzająca do życia energia słońca i złych jak niszczycielska, ale oczyszczająca energia ognia. Obdarza nas swym bogactwem doświadczeń i przeżyć jak ziarnem, które sypie na nas ze swej łyżki, którą, jak pielgrzym niesie w swej wędrówce przez życie. A łyżka właśnie obok takich symboli jak: słońce i księżyc, ptaki i skrzydła, serca i guziki przewija się przez twórczość Dariusza Milińskiego najczęściej jako atrybut przedstawianych przez niego postaci.
Jednak moje osobiste odczucie dyktuje mi pojmowanie symbolu łyżki nie jako atrybutu właśnie, lecz jako alegorię samego artysty.
Próbując napełnić treścią symbol łyżki nie znajduję innych pojęć jak: dom, kuchnia, jedzenie, karmienie, czerpanie, apetyt i t.p. W ten sposób łyżka - jako sprzęt użytkowy zadomowiła się w ludzkiej świadomości już setki lat temu. Jako wierny towarzysz ludzkiego gatunku - łyżka podobnie jak jej użytkownicy - ulegała ewolucji: od swej prymitywnej, drewnianej i surowej formy aż po masową, aluminiową produkcję. Jednak jej "aparycja" niezależnie od momentu historycznego zdradza przede wszystkim upodobaniami status jej właściciela. W każdej niemal łyżce; czy to pozłacanej z porcelanowym trzonkiem, czy tej drewnianej zapisana jest historia miejsca, lub miejsc, w których "bywała" jak i historia ludzi będących jej użytkownikami.
Zatem siedem łyżek D. Milińskiego opowiada nam historię. Jaką historię! Swoją, samego artysty, czy też może świata? Ich liczba - siedem - est symbolem całego kosmosu, jak też stworzenia, przestrzeni, czasu, losu, boskości i świętości (siedmiu stopni) doskonałości; równowagi, stałości, spoczynku, spokoju, światła, bezpieczeństwa, pewności, zdrowia, mądrości, wytrwałości, inteligencji, siły, spełnienia, zwycięstwa, szczęścia; przygody, uporu, oszustwa, bólu, konfliktu, skomplikowanej jedności; wiecznego życia. Liczbę siedem łączy się z obrazem porządku doskonałego, całkowitego okresu, cyklu, trójkąta, wpisanego w kwadrat, gwiazdy siedmioramiennej, oktawy, kolorów tęczy. A może najprościej zacząć opowiadaną historię w sposób tak tradycyjny jak sama łyżka:
Za siedmioma górami, za siedmioma lasami, za siedmioma rzekami ..."
Joanna Serenda



powrót
Powrót na okładkę