„Ślady” i „Nikt Ci nie uwierzy”
Marzena Kolarz


15.12.2016 - 13.1.2017






Marzena Kolarz

ur.1979

Doktorantka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.
Wykładowca Krakowskich Szkół Artystycznych w Krakowie.
Uczestniczka wielu wystaw, konkursów i festiwali związanych z fotografią.

Głównym obszarem moich zainteresowań jest fotografia i to właśnie w tej dziedzinie staram się rozwijać i kształcić od prawie 18 lat. W fotografii interesuje mnie niemal każda dziedzina i technika, a sama fotografia jest dla mnie bardzo nośnym środkiem wyrazu. Daje mi możliwość kreacji, pracy koncepcyjnej, eksperymentowania. Kreacja ważna jest dla mnie na każdym właściwie etapie: tworzenie nieistniejących przestrzeni, ingerencja w istniejącą, kreowanie tła, tematu aż do kreowania środka wyrazu. W moim odczuciu sięga ona do samych źródeł fotografii, do samodzielnie budowanych aparatów, obiektywów, camery obscury oraz własnoręcznie wykonanych materiałów światłoczułych (emulsja, kolodion itd.). W ślad za kreacją, zwłaszcza tą leżącą u źródeł, idzie eksperyment. I znów interesuje mnie eksperymentowanie na wszystkich płaszczyznach, oraz zbliżanie się do granic fotografii. Granic na których fotografia hybryduje z innymi dziedzinami. Nie lubię podziałów na rodzaje fotografii. Wywołuje to spłaszczenie postrzegania i ograniczenie możliwości. Powoduje stworzenie sztucznych granic. Dla mnie liczy się bardzo koncept, bez względu na to czy na fotografii pojawi się człowiek, zwierz czy niebo. Temat, który wybieram, środki i dziedzina powinny być przedłużeniem i dopełnieniem konceptu.


CV:

Edukacja:

Od 2015
UP Kraków,
Wydział Sztuki
Studia doktoranckie.

2005-2007
ASP Poznań,
Wydział Komunikacji Multimedialnej,
Uzupełniające Studia Magisterskie z zakresu fotografii.
Dyplom w pracowniach:
Fotografii Reklamowej oraz Intermedialnej.
Ukończone z wyróżnieniem.

2001-2005
ASP Poznań,
Wydział Komunikacji Multimedialnej,
Zaoczne Studium Fotografii.
Dyplom w pracowni Klasycznych Tematów Fotograficznych.

1999-2002
Krakowskie Szkoły Artystyczne,
Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru.

Praca:

od roku 2003:
Wykładowca w Krakowskich Szkołach Artystycznych:
Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru - fotografia
Szkoła Wnętrz i Przestrzeni - podstawy fotografii
Szkoła Visual Merchandisingu - sesja mody
Szkoła Kreatywnej Fotografii - portret, fotografia mody, fotografia reklamowa, martwa natura, krajobraz, oraz prowadzenie prac dyplomowych.

Stypendia:

2016:
- stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - konkurs o stypendia twórcze oraz stypendia z zakresu upowszechniania kultury na rok 2016/II

Nagrody, wyróżnienia:

2016:
- wyróżnienie w IV Międzynarodowym Konkursie „Portret Prawdziwy”
- FRP Bronze (National) Medal, „2 Wojnicz International Salon of Photography”
- 1 miejsce w kategorii Non-Professional: Advertising, Fashion i 2 miejsce w kategorii Non-Professional: Advertising, Beauty, International Photography Awards
- 3 miejsce w kategorii Conceptual, seria ALL, Fine Art Photography Awards, Londyn
- wyróżnienie, Brązowy Medal „za fotograficzną twórczość” 10. Międzynarodowego Biennale Fotografii Artystycznej „Dziecko”, Poznań, seria „Rozalka ma białaczkę”
- Wyróżnienie w XXXVIII Konfrontacjach Fotograficznych, Gorzów Wielkopolski, seria „ALL”
- wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Fotograficznym „Moda na fotografię mody - inspiracje muzami”, Kielce
- 1 miejsce, Cyberfoto, XIX Międzynarodowy Konkurs Cyfrowej Fotokreacji 2016, seria „Bestiariusz”

2015:
- dyplom honorowy oraz wystawa pokonkursowa Ogólnopolski Konkurs „PORTRET”
- 2 miejsce, Vintage Grand Prix (w ramach I Międzynarodowego Festiwalu Miłośników Fotografii Analogowej), seria „ALL”

2014:
- dyplom honorowy oraz wystawa pokonkursowa Ogólnopolski Konkurs „PORTRET”

2012:
- wyróżnienie w konkursie grupy FOTOBZIK „Ulice przeźroczyste”

2008:
- wyróżnienie w IX Międzynarodowym Konkursie im. Edwarda Hartwiga

Wystawy:

2016:
- wystawa pokonkursowa XIX Międzynarodowy Konkurs Cyfrowej Fotokreacji, 29.04-2.06.2016, seria „Bestiariusz” oraz seria „W naturze”, Galeria Art Foto, Częstochowa
- wystawa pokonkursowa 10. Międzynarodowe Biennale Fotografii Artystycznej Dziecko, 06.2016, seria „Rozalka ma białaczkę”, Galeria WBPiCAK, Poznań
- wystawa pokonkursowa 7. Międzynarodowy Salon Martwej Natury, 10.09-16.10.2016, „fotografia Pamiątka Rodzinna”, Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa
- wystawa pokonkursowa XX Ogólnopolski Konkurs Fotografii PORTRET 7.12-18.12.2016 seria „Rozalka ma białaczkę”, „Dziewczęta 1,2”, „Ku dziecięctwu 1-3”, Trzcianecki Dom Kultury, Trzcianka
- wystawa pokonkursowa XXXVIII Konfrontacje Fotograficzne 13.05-24.04.2016 seria „ALL”, seria „ku dziecięctwu...”, seria „Czarnowidzenie”, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Z. Herberta, Gorzów Wielkopolski
- wystawa pokonkursowa Moda na fotografie mody - inspiracje muzami, 23-24.05.2016, Kieleckie Centrum Kultury, Kielce
- wystawa pokonkursowa XXV Krajowy Salon Fotografii Artystycznej Żary 2015, 12.12.2015-31.1.2016 seria „Rozalka ma białaczkę”, Salon Wystaw Artystycznych, Żary
- wystawa doktorantów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie i Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach „PRZESTRZENIE”, Galeria Uniwersytecka, Biblioteka Uniwersytecka w Kielcach, 20.01-29.02.2016, seria „przestrzenie prywatne”, wystawa zbiorowa
- wystawa doktorantów „OBCY”, Galeria Cellar, Kraków, 10.06.2016, w ramach Wydział Sztuki w Mieście 4.0, praca „Oswajanie obcego”, wystawa zbiorowa
- wystawa Koła Naukowego Studentów i Doktorantów Kwadrat, Koło Kwadrat, Galeria Art Zona, Kraków, 12.06-26.06.2016, w ramach Wydział Sztuki w Mieście 4.0, seria „o-koło-światy”, wystawa zbiorowa
- wystawa ”AMBROMODOTYPIE”, Spółdzielnia Ogniwo, Kraków, 29.04-11.05.2016, wystawa indywidualna
- wystawa „Fashion photoshoots”, Hotel Novotel, Kraków, 7.03-27.04.2016, wystawa indywidualna
- wystawa „Moje światy”, Muzeum w Koszalinie, Galeria Antresola, Koszalin, 14.07-31.08.2016, wystawa indywidualna
- „Focus on fashion: Only One”, wystawa fotografii mody, Plac Szczepański, Kraków, wystawa plenerowa, 7.03-20.03.2016, wystawa zbiorowa
- „Moda w technice mokrego kolodionu.”, w ramach Cracow Fashion Week. Baroque, Kraków, 5-6.03.2016, wystawa indywidualna.
- „what’s up fashion”, wystawa fotografii mody absolwentów SAPU 2016, w ramach Cracow Fashion Week, Forum Przestrzenie

2015:
- wystawa pokonkursowa, XVIII Biennale Plakatu Fotograficznego, 12.11.2015-5.12.2015, plakaty pt. „Dotyk”, „Dzieciństwo”, Książnica Płocka, Płock
- „ALL”, wystawa w ramach I Międzynarodowego Festiwalu Miłośników Fotografii Analogowej, Galeria Jedynak, Bydgoszcz, 10-30.10.2015
- VI Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej, seria „ku dziecięctwu”, Galeria Miejskiej Biblioteki Publicznej, Dąbrowa Górnicza, + OFFO objazdowe
- „Fotografia otworkowa - Kobiety na OFFO”, Galeria Ciasna, Jastrzębie Zdrój
- „Fotografia otworkowa - Kobiety na OFFO”, Galeria „Trzy kolory” Klubu „Rebus”, Żory
- Międzynarodowa Wystawa Obuwia „STEP BY STEP” w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (dwie fotografie) w ramach Cracow Fashion Week
- „what’s up fashion”, wystawa fotografii mody absolwentów SAPU 2015 w ramach Cracow Fashion Week oraz w ramach Fotofringe Miesiąca Fotografii w Krakowie

2014:
- wystawa pokonkursowa Ogólnopolski Konkurs „PORTRET”, „Szarości”, „Ślady”, cykl „Jakim kolorem jestem I, II, IV”
- „what’s up fashion”, wystawa fotografii mody absolwentów SAPU 2014 w ramach Cracow Fashion Week
- Wystawa Objazdowa (OFFO On The Way) V OFFO 2013, „Browar Mieszczański” (w ramach Festiwalu „Podwodny Wrocław 2014”), Wrocław

2013:
- V Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej, seria „MOJE PIERWSZE FOTOGRAFIE OTWORKOWE”, Galeria „Kameralna” (MCKiS), Jaworzno, + OFFO objazdowe
- „what’s up fashion”, wystawa fotografii mody absolwentów SAPU 2013 w ramach Cracow Fashion Week, Kraków, Czuły Barbarzyńca

2012:
- wystawa pokonkursowa grupy FOTOBZIK „Ulice przeźroczyste”, V Festiwal Fotografii WIDZI SIĘ, wystawa indywidualna i pokaz multimedialny, („BAŚNIARKA”, „MOJE PIERWSZE FOTOGRAFIE OTWORKOWE”, „Dziennik z podróży”), Galeria Pod Piątką, Stary Sącz
- 7. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Obrazy (nie)zależne - (In)dependent pictures, Galeria Zejście, Kraków
- Wystawa Objazdowa (OFFO On The Way) IV OFFO 2011, „Browar Mieszczański” (w ramach Festiwalu „Podwodny Wrocław 2012”), Wrocław

2011:
- IV Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej, seria „CODZIENNIK”, Galeria „Ciasna”, Jastrzębie-Zdrój, + OFFO Objazdowe
- Wystawa Objazdowa (OFFO On The Way) III OFFO 2009, Galeria Domu Kultury Chwałowice, Rybnik

2010:
- Wystawa Objazdowa (OFFO On The Way) III OFFO 2009, „Browar Mieszczański” i „kalambur art cafe”(w ramach Festiwalu „Podwodny Wrocław 2010”), Wrocław
- Wystawa Objazdowa (OFFO On The Way) III OFFO 2009, Stary Sącz (w ramach festiwalu „Widzi się”)
- Wystawa Objazdowa (OFFO On The Way) III OFFO 2009, Galeria „Chojnice”, Chojnice
- Wystawa Objazdowa (OFFO On The Way) III OFFO 2009, Galeria Politechniki Gliwickiej, Gliwice

2009:
- III Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej, seria „AUTO-O-TWORY”, Galeria „Przy Książkach” (GBP), Marklowice + OFFO Objazdowe

2008:
- wystawa „TRZY KAMERY: Marta Adamczyk, Marzena Kolarz, Edyta Wypierowska”, „MASKI”, Galeria Klubu Energetyka, Rybnik
- Ogólnopolska Wystawa Fotografii “KONFRONTACJE 2008” - “Baśniarka”
- pokaz slajdów “off-OFF-stream”, Miesiąc Fotografii, Program OFF, Kraków
- wystawa pokonkursowa, Ogólnopolski Konkurs „PORTRET”
- wystawa pokonkursowa, Międzynarodowy konkurs „AUTOPORTRET”
- wystawa pokonkursowa, IX Międzynarodowy Konkurs im. Edwarda Hartwiga

2007:
- II Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej, „MASKI” i polaroidy, Galeria 9, Gliwice + OFFO Objazdowe
- „memory space”, Dyplomy ASP „NIEOCZYWISTE”, Poznań, Stary Browar .
- pokaz multimedialny, MuzaArtCafe, Sosnowiec

2006:
- wystawa pokonkursowa, Ogólnopolski Konkurs im. Edwarda Hartwiga

2005:
- wystawa pokonkursowa, Ogólnopolski Konkurs "PORTRET"
- „MASKI”, Dyplomy ASP „NIEOCZYWISTE”, Stary Browar, Poznań

2002:
- „Poszukiwania...”, Galeria Empik, Kraków, wystawa indywidualna

O wystawie

ŚLADY
Zapis obrazu na emulsji fotograficznej zawsze jest rodzajem śladu rzeczywistości. Moim zdaniem kolodion jeszcze bliżej jest śladu, bo czuły jest wtedy, gdy jest mokry. Ta chwilowość bardzo ściśle wiąże się pozostawieniem śladów, pozostawieniem i odejściem. Te obrazy to ślady mojej wyobraźni, złożone z pięknych, w moim odczuciu, fragmentów rzeczywistości, poskładanych jak w dzieciństwie składałam klocki.
Ponadto te obrazy to ślady przyjemności, bo wykonanie obrazu w tej technice jest dla mnie ogromną przyjemnością. Zapach, materia, dotknięcie obrazu u samych podstaw jego powstawania... nie jestem w stanie opisać doznań i ogromu przyjemności jaką wtedy czuję. Są to również ślady przeszłości, bo zamysł zrobienia takiej sesji miałam już bardzo dawno i z różnych powodów zawsze schodził na dalszy plan. A może nawet ślady marzeń?
No i w końcu są to ślady ludzi, którzy przy tej sesji pomogli. Pozostawili ślady, które wryły się w kolodion i dla mnie na zawsze w nim pozostaną. Takie niezapisane, jednak bardzo mocne...

modelki:
Weronika Banaś
Natalia Bochenek

asystenci:
Michał Sitkiewicz
Wojciech Szałaj
Dominik Łoziński

w stylizacjach skorzystałam z projektów:
Beaty Kamińskiej, Edyty Szmidt i swoich

Ambrotypie, 30x40cm


NIKT CI NIE UWIERZY
Ta sesja to hybryda moich dwóch fotograficznych miłości - mokrego kolodionu i mody. To połączenie wydaje mi się ogromnie naturalne. Zwłaszcza, kiedy tłem staje się kolekcja Ani Pietrowicz, tak bardzo pasująca. Już w trakcie pierwszej rozmowy z projektantką wiedziałam, że to będą ambrotypie.

modelki:
Małgorzata Mróz
Natalia Bochenek

projektant:
Ania Pietrowicz

Ambrotypie, 18x24


O ambrotypii:


Technika Mokrego Kolodionu
to technika wielkoformatowa, w której obraz rejestruje się na płycie szklanej. Jeśli jest to szkło przeźroczyste – otrzymujemy negatyw, jeśli natomiast czarne – otrzymujemy obraz pozytywowy (nazywany ambrotypem). Właśnie ta wprostpozytywowa odmiana jest dla mnie mocno interesująca. Jak wygląda sam proces? Płytę szklaną należy oczyścić i rozlać na niej, w miarę równomiernie, kolodion (czyli mieszanką nitrocelulozy, eteru, etanolu oraz soli). Następnie taką płytę wkładamy do roztworu azotanu srebra na około 3 minuty i w tym to roztworze następuje jej uczulenie na światło. Następnie jest tylko kilka minut na przeprowadzenie całego procesu – naświetlenie (w aparacie wielkoformatowym), wywołanie i utrwalenie. Musimy to zrobić w czasie, kiedy płyta jest mokra. Technika ta była stosowana na szeroką skalę od lat 50. do początku 80. XIX w. A dziś następuje jej wielki powrót.



powrót
Powrót na okładkę