Wystawy w ramach 9. OFFO 2021

Guillermo Alvarez, Julia Belska, Monika Cichoszewska, Adam Fleks, Olga Suchanova


Wystawa będzie trwać od 15.10.2021 do 30.11.2021.


Guillermo Alvarez
Buenos Aires
Argentyna
„Mi familia” (My family)

Guillermo Álvarez Born in Buenos Aires in 1977. He currently lives in Longchamps. Buenos Aires, audiovisual producer (School of audiovisual media of Lomas de Zamora). Professor of photography and alternative photography. Coordinator and professor of film and photography in youth workshops Fm reconquista (villa hidalgo) 2012-2014 doing several audiovisual works (documentaries and books).
Organizer and curator of several international photographic exhibitions, such as Acción Estenopeica 2014-2015 and Solar 2015/2016 (International exhibition of solargraphs).
In 2009 he created a visual cultural project called Cámara Viajera, with which he provides free photography and audiovisual media workshops to any social sector in an itinerant way, touring the national and international territory.
Trained and specialized in old and alternative photographic processes Pinhole, wet collodion, cyanotype etc. Dictates talks and workshops on education and visual media, Day of photography with a social perspective at the National Technological University of Buenos Aires. Workshops on the dangers of photographic chemicals and their final disposal by electrolysis in Photopatagonia (Rio Gallegos, Santa Cruz) and in La cooperativa de la imagen (Buenos Aires) Mention and recognition by the sculpture museum Luis Perlotti belonging to the government of the city of Buenos Aires for their participation and contribution to the public management school. Has participated in exhibitions in Argentina, Colombia, Ecuador, Mexico, Spain, Lithuania, etc.
-----------------------------------------------

Julia Belska
Kijów
Ukraina

Cykl „Julietta has a gun”. Mój cykl zdjęć otworkowych opowiada o walce ze sobą, z własnymi strachami, niezdrowymi związkami emocjonalnymi. Wszyscy mamy nitkę, pochodzącą z dzieciństwa, za którą ciągną się urazy psychiczne, zmuszające nas by cierpieć, przywiązywać się do ludzi, którzy przynoszą nieszczęście, ból, zniszczenie osobowości.
Również jednocześnie mamy mocną broń do walki, mocne jądro. Trzeba tylko je odszukać, nauczyć się je używać.
Mój cykl jest o kobietach, odczuwających przemoc emocjonalną, szukających wyjścia z tego koła i chcących żyć pełnym życiem, nauczyć się od nowa dowierzać, budować stosunki i kochać.
------------------------------------------------

Jestem kuratorką galerii sztuki współczesnej „Pavlovka ArtGallery”, kuratorką Pavlovka pinhole fest, członkiem Narodowego Związku Artystów Fotografików Ukrainy.
• Taro Starego Miasta, 2015, Kijów, Ukraina
• „Dissolution”, photography, 2015, Kijów, Ukraina
• 25 lat Narodowego Związku Artystów Fotografików, 2015 Kijów, Ukraina
• Miasto oczyma niebieskiego psa, 2016, Kijów, Ukraina
• Exhibition of pinhole photography, Kijów, Ukraina
• 9th PHOTOCHINA ORIGINAL INTERNATIONAL PHOTOGRAFIC EXIBITION, 2016, China
• Międzynarodowa wystawa fotograficzna z okazji 30-lecia Towarzystwa Fotograficznego Bemovo, 2017, Warszawa, Polska
• Pavlovka pinhole fest Kijów, Ukraina, 2017-2020
• X Semana de la Fotografía Estenopeica, 2019-2021, Oaxaca, Mexico, Heidelberg, Germany, Buenos Aires, Argentina
• 4th XA photographic Experimentation lab, 2019, Morelia, Mexico
• International women's day exhibition, 2019-2021, Fier, Albania
• X Semana de la Fotografía Estenopeica, 2019, Oaxaca, Mexico, Heidelberg, Germany, Buenos Aires, Argentina
• 4th XA photographic Experimentation lab, 2019, Morelia, Mexico
• IV Festival de Fotografía Analógica y Procesos Alternativos, 2019, Río Gallegos, Argentina
• Fokus Award 2019 / Not in the spectacle, 2019, Fier, Albany
• Photo Patagonia, 2019, Río Gallegos, Argentina
• OFFO - 2019, Polska
• 5th International women's day exhibition, 2020, Fier, Albany
• Brzeski Festiwal Fotografii Otworkowej, 2019-2021, Brzeg, Polska
• FESTIVAL PINHOLE PERU, 2020
• XI Semana de la Fotografía Estenopeica, Oaxaca, Mexico, 2020
• 5th XA photographic Experimentation lab, 2020, Morelia, Mexico
------------------------------------------------

Monika Cichoszewska
Zębice

O sobie:
Od ponad trzydziestu lat mieszka i tworzy we Wrocławiu. Pasjonuje się procesami manualnymi i chemicznymi w fotografii. Szczególne miejsce w polu jej zainteresowań zajmuje XIX-wieczna technika mokrego kolodionu, którą wybrała jako medium przekazu artystycznego.
W 2017 roku znalazła się w gronie laureatów międzynarodowego konkursu DEBUTS, a w 2021 otrzymała nagrodę główną Dyrektora Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, w ramach „Wystaw Się”.
Prezentowała swoje prace na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce, USA i Hiszpanii oraz na wystawach online.
------------------------------------------------

Adam Fleks
Gdańsk
O sobie:
Fotografuje od 8 roku życia. Od 1994 członek Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego, od 2008 ZPAF.
Obecnie specjalizuje się w technice litowej, głównie na materiałach przeterminowanych. Wystawia wyłącznie prace w technikach tradycyjnych. Ponad 20 wystaw indywidualnych oraz uczestnictwo w ok. 140 zbiorowych.

Cykle „Ul. Długa” i „Sin Studio”

Moja technika litowa z otworkową złączona

Mogłoby się zdawać, że nie ma niczego prostszego niż fotografia otworkowa, w której dużą rolę może odgrywać intuicja połączona z pewną dozą wyobraźni i uzupełniona praktycznie dowolnym sprzętem. Efekty końcowy można wzmocnić stosowną obróbką materiału światłoczułego, co w moim przypadku (trudnoo uleczalnym) oznacza przerobiony aparat dalmierzowy, przeterminowane filmy oraz papiery fotograficzne, a także samodzielnie składane wywoływacze zarówno do filmów jak i błon, a szczególnie papierów, które obrabiam w wywoływaczu litowym. Ten ostatni ma tę szczególną zaletę, że daje drugie życie starym papierom jak np. Fotonbrom czy AGFA, które w przeciwnym wypadku trafiłyby na śmietnik, bo zwykłych odbitek wywołać się już na nich nie da; chyba że ktoś lubi zadymione światła i niski kontrast. Na OFFO 2021 przygotowałem dwa zestawy fotogramów obrobionych w samodzielnie zestawionym wywoływaczu litowym ORWO 70 wg receptury znalezionej w pracy Mikołaja Ilińskiego „Materiały fotograficzne czarno-białe”, wyd. 2, Warszawa 1970. ORWO 70 jest tam opisany jako „wywoływacz silnie zasadowy do błon graficznych kreskowych”. Jest on w składzie swoim bardzo podobny do ilfordowskiego ID-13, którego też używałem z podobnym skutkiem; receptura niemiecka wymaga nieco więcej bromku potasu. Silne rozrzedzenie wywoływacza poligraficznego sprawia, że stare i nowe papiery ciepłotonowe (stare ORWO, FORTE, Fomatone MG, Ilford Warmtone, AGFA itp.) po kilkukrotnym prześwietleniu w stosunku do obróbki standardowej najczęściej dają po wywołaniu mocno kryte światła w odcieniach brunatnych, brunatnozielonych lub ciepłoczarnych, zaś światła są często żółtawe, łososiowe – generalnie nabierają one ciepłego zabarwienia. Kontrast odbitek/krycie cieni zależy od długości ich wywoływania w kuwecie przy ciągłej obserwacji. Mój pierwszy zestaw „Ulica Długa” na negatywie Kodak 3200 i na papierach Fotonbrom 111 K Special z przełomu lat 80/90-tych był mało podatny na zmiany kolorystyczne, ale przynajmniej można go było wywołać bez zadymienia, otrzymując charakterystyczną tonalność z mocno krytymi cieniami, delikatnie wyrobionymi szczegółami w światłach, zaś w tonach pośrednich uzyskałem miły dla oka efekt w postaci widocznego ziarna. Jest on poprawny technicznie, i na pierwszy rzut oka widać, że został tutaj osiągnięty efekt vintage, dość ceniony przez niektórych. Jedno zdjęcie stanowi wyjątek, jako że odbiłem je na zabytkowej Agfie Record-Rapid 111 RRN 3 (gradacja normalna). Bardziej podoba mi się jego kontrast, światła są lekko zaróżowione. Przedłużenie czasu naświetlania (tutaj było i tak aż 270 sekund) prawdopodobnie wpłynęłoby na silniejsze zaróżowienie świateł. Jest to stary, niskoczuły i powolny papier, dający jednak przy pewnej dozie cierpliwości ciemniowej bardzo miłe dla oka i duszy rezultaty.
Zestaw drugi „Sin Studio” z bardzo otwartą na eksperymenty formalne modelką Alą odbiłem na plastykowym papierze AGFA MCP 310 RC z przełomu dekad 1990/2000. Podkreślam przy tym, że wywoływacz był taki sam (ORWO 70) w przypadku obydwu zestawów. Osiągnięty efekt jest zupełnie odmienny; wynika to też z użytego negatywu. Była to błona kinematograficzna ORWO NP7 (odpowiednik ORWO NP27) wywołana w złożonym przeze mnie D-23, który jest o tyle sympatyczny dla użytkownika, że pozwala poprawnie wywołać praktycznie każdy negatyw, działając znakomicie wyrównawczo, kompensacyjnie i nie podbijając ziarna. Jednak lit pozwolił uzyskać na tym papierze dwie rzeczy – po pierwsze podbił i uwydatnił ziarno, które stało się praktycznie policzalne, oraz nadał odbitkom pięknego zabarwienia – brunatnobrązowego w cieniach i ciemnożółto-pomarańczowego w światłach; przejścia tonalne to taniec uwolnionych kropek z emulsji negatywu. Tytuł to pastisz filmu „Sin City”, który nasunął mi się po tym, jak cierpliwa modelka rzekła mi tylko: „Zrobię, co będziesz chciał”.
------------------------------------------------

Olga Suchanova
Londyn
Wielka Brytania

I am a Slovakian emerging visual artist and curator, living and working in London. Through my journeys, I am inspired by the nature, properties of matter and energy; and quantum mysticism, which are translated into the light, colour, pattern and form with the use of experimental photography, printmaking and painting. In my work, I am questioning the concept of space, time, illusion and reality.
I have exhibited at OFFO 2019 with the London Alternative Photography Collective.
In 2020 I was shortlisted for the Astronomy Photographer of the Year with the Solargraph exposed for 3 months at my art residency in Spain. This year I was shortlisted for the Astronomy Photographer of the Year 2021.
2016 - 2018. MA Art and Science. University of the Arts. Central Saint Martins. London. UK.
2011 - 2015. BA (hons) in Photography. University of Westminster. London. UK.
2009 - 2011. BTEC HND in Photography. City of Westminster College. London. UK.

„Chasing the Sun”
For the ongoing project „Chasing the Sun” I expose hand made cameras from one day to few years. I condense time and space with the lens less photographic technique called Solargraphy. The image submitted was exposed for 3 month on the river Thames facing Canary Wharf in London from the Winter Solstice 2020 to the Spring Equinox 2021 as the outcome from my art science virtual residency „Watching the Sun” in collaboration with the Mayes Creative and the Royal Astronomical Society.







W związku z epidemią koronawirusa (SARS-CoV-2) do odwołania wystawy będą się odbywały, zgodnie z harmonogramem, bez wernisaży i spotkań autorskich.
Wystawy będą otwarte dla odwiedzających zgodnie z obowiązującymi zaleceniami sanitarnymi, ale wyłącznie pojedynczo i po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym.
Grupowe zwiedzanie jest zawieszone do odwołania.

Prace wystawione w galerii można zobaczyć online na stronie galerii ciasna.dl.pl, a wirtualne zwiedzanie galerii jest dostępne na stronie Zonerama.

Katalog wystawy polski do pobrania i samodzielnego wydrukowania.
Katalogi w postaci wydruku czekają, jak zawsze, w galerii.



Wystawy w Galerii „Ciasna” zrealizowano przy pomocy środków budżetowych Miasta Jastrzębie Zdrój.




powrót
Powrót na okładkę