„Mirrą, aloesem i kasją.
Od Pieśni nad pieśniami do Psalmu 45”
(wycinanki żydowskie) Marta Gołąb
21.9.2017 do 20.10.2017
Mirrą, aloesem i kasją.
Od Pieśni nad pieśniami do Psalmu 45.
Nazwa Pieśń nad pieśniami (hebr. Szir ha Szirim), jak zauważa wybitny tłumacz i komentator Biblii hebrajskiej, Rabin Izaak Cylkow (1841 – 1908), „określa stopień najwyższy i oznacza pieśń najpiękniejszą, najprzedniejszą w rzędzie innych nieznanych już pieśni, przypisywanych Salomonowi.”
Wraz z Księgą Ruth, Trenami, Księgą Koheleta i Księgą Estery należy ona do zbioru Pięciu Megilot – rodałów.
Żydowscy mędrcy postrzegają ten poemat jako alegorię miłości pomiędzy Bogiem a ludem Izraela. Dlatego, jak powiedział Rabi Akiwa ben Josef (ok. 50 – 135), „wszystkie pisma są święte, ale Pieśń nad pieśniami jest najświętsza.”
W żydowskiej liturgii Pieśń nad pieśniami wiąże się z obchodami wiosennego święta Pesach, upamiętniającego wyjście Żydów z niewoli egipskiej. W żydowskich domach odczytuje się ją podczas uroczystej wieczerzy sederowej, nocą; jest ona zwieńczeniem obchodów tego święta.
Psalm 45 jest odą, uświetniającą uroczystość zaślubin króla z cudzoziemską księżniczką. Tu również, podobnie jak w Pieśni nad pieśniami spotkamy oblubieńców – króla, którym prawdopodobnie był Jozafat i nieznaną z imienia narzeczoną. Uosabiają oni miłość ziemską.
Obrazy miłości w Pieśni nad pieśniami i w Psalmie 45 wiążą się z zapachami kwiatów, ziół, owoców, z aromatami wonnych olejków. O ile jednak mirra, aloes i kasja, których zapachem przesycone są szaty króla Jozafata, służą wyrażeniu miłości ziemskiej, to zapach nardu we flakoniku na piersiach Sulamity kieruje myśl ku tęsknocie Oblubienicy – ludu Izraela – pragnącej połączyć się z boskim Oblubieńcem.
Wersy z Pieśni nad pieśniami znajdują się w wielu moich wycinankach. Są mi bliskie. Cykl małych wycinanek z kremowo-złotej bibułki był moim pierwszym spotkaniem z tą olśniewającą poezją, spotkaniem, do którego często wracam. W gościnnych progach „Ciasnej” przedstawiam ten cykl po raz pierwszy.
Marta Gołąb, wrzesień 2017
Powrót na okładkę