"100 otworków w technikach"
Pawła Janczaruka z Zielonej Góry



30.06 do 30.08.2011

Od Galerii:

Paweł Janczaruk - członek LTF, ZPAF, posiadacz wielu tytułów artystycznych, twórca i prowadzący Ogólnopolskie Warsztaty Fotograficzne, a obecnie Broniszowskie Salony Zaproszonych, autor wielu wystaw, zdobywca nagród, autor książki "Wszystko, co chcę powiedzieć o otworkach".
Jednak Pawła Janczaruka można nazwać najlepiej jednym słowem "pasjonat". Pasjonat fotografii, a zwłaszcza poboczy fotografii. Oprócz fotografii takiej zwyczajnej, użytkowej i artystycznej, zajmuje się od lat fotografią otworkową. W tej dziedzinie tworzy, tę dziedzinę propaguje, o niej pisze, jest jednym z członków Grupy Trzymającej OFFO, czyli Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej.
Ale to nie wszystko.
Odkrywa stare, zapomniane już techniki fotografii, przywraca je do życia. Przekopuje XIX i wczesne dwudziestowieczne książki i prasę fotograficzną odnajdując choćby najmniejsze wzmianki i receptury, następnie kompletuje odczynniki (a nie jest to takie proste) i opracowuje zdjęcia. Nieliczne z tych technik jeszcze można zobaczyć na współczesnych wystawach, ale większość poszła w zapomnienie.
Teraz jednak, w Galerii "Ciasna", będzie można zobaczyć 100 fotografii zrobionych tak, jak je wykonywali nasi przodkowie.
A jeśli ktoś chce wiedzieć więcej to powinien udać się na blog Autora wystawy, gdzie znajdzie wiele wiadomości, nie tylko o fotografii, nie tylko o Sztuce, ale nawet o Słoniach. O fotografii



Paweł Janczaruk

Współzałożyciel działającego w latach 1982-1994 Młodzieżowego Laboratorium Fotograficznego. Od 1982 roku członek Lubuskiego Towarzystwa Fotograficznego. Pełnione funkcje: skarbnik, wiceprezes, członek zarządu, obecnie wiceprezes. W latach 1987-1994 współorganizator Warsztatów Fotograficznych w Broniszowie. W latach 1989-1991 prowadzący Amatorski Klub Fotografii Artystycznej, oraz galerię fotografii AKFA. W latach 1993-2000 współprowadzący galerię fotografii "Pod Kaczką". W latach 1995-2009 organizator Ogólnopolskich Warsztatów Fotograficznych w Broniszowie. Współzałożyciel działającej w latach 1995-97 grupy RAF. W latach 1997-1998 prowadzący galerię fotografii "Ostatni seans". W latach 1998-2003 członek Grupy Inicjatyw Fotograficznych. W latach 1999-2001 współprowadzący galerię fotografii "Projekt" w Muzeum Ziemi Lubuskiej. W 1999 roku otrzymał tytuł Artysty Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej. W latach 2000-2003 współprowadzący galerię fotografii w Regionalnym Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze. W latach 2003-2009 współprowadzący galerię fotografii "Projekt" w Urzędzie Miejskim. W 2003 roku współprowadził galerię fotografii "Lapidarium" we Wschowie. Od 2003 roku członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Od 2004 roku członek Rady Artystycznej "Galerii Jednego Dnia". W 2005 roku otrzymał Dyplom Kwalifikacji Zawodowych FRP. Od 2005 roku członek Grupy Trzymającej OFFO. W latach 2009-2010 współorganizator Foto Day'a w Zielonej Górze. Od 2009 roku członek Rady Programowej Broniszowskich Salonów Zaproszonych w Broniszowie.
Twórczość
Uczestnik ponad 430 wystaw zbiorowych, gdzie otrzymał 75 nagród. Autor 32 wystaw indywidualnych, oraz 14 współautorskich /wraz z Barbarą Panek-Sarnowską/. Prace prezentował w Czechosłowacji, ZSRR, Węgrzech, Francji, Niemczech, Australii, Szwecji, Szwajcarii, Czechach i Belgii. Prace w kolekcjach prywatnych w Polsce, Francji, Holandii, Niemczech i Czechach. Juror konkursów fotograficznych w Polsce i Niemczech. Autor mini-albumu "Puchełki - kiedy życie było piękne - łomografie z puchełkami", "Jest taki samotny dwór" oraz współautor /z Barbarą Panek-Sarnowską/ mini-albumów "Gdzie przydrożny Chrystus stał" i "Zielona Góra - cztery odsłony".
Autor książki "Wszystko, co chcę powiedzieć o otworkach" wydanej w 2011 roku, promocja w czerwcu na 25 Broniszowskich Salonach Zaproszonych.
Odznaczenia
Odznaczony Brązową Odznaką Polskiej Federacji Stowarzyszeń Fotograficznych, Złotą Odznaką Lubuskiego Towarzystwa Kultury i Srebrnym Medalem "Zasłużony dla Fotografii Polskiej".

Techniki prezentowane na wystawie:

1. papiery solne,
2. światłodruk,
3. heliograwiura i fotograwiura,
4. antrakotypia,
5. argentotypia i argentypia II,
6. cyjanotypia, oraz jej barwienie i tonowanie,
7. cyjanotypia na tkaninie, Herschela, Talbota i Koteckiego
8. tintypia,
9. mokry kolodion i ambrotypia,
10. emulsja halogenosrebrowa na papierze i blaszce - jako pozytyw i na szybie - jako negatyw,
11. pauzy czarne I, II, negatywowe i próby z negatywnymii, oraz sepiowe,
12. brąz i czerń Van Dyke,
13. metoda K. Scheele z 1772 roku, 14. guma paryska, wiedeńska i warszawska,
15. chambon i charbon velour,
16. papiery żelazowe z różnymi związkami żelaza,
17. albumina I, II
18. ozotypia niepełna formuła,
19. kallitypia Nicol'a I, II i III, żelazowa i potasowa, oraz żelazowo-potasowa, Dicka Stevensa, II i III
20. cyjanotypia pozytywowa,
21. kalotypia Molarda, pozytywowa i negatywowa,
22. diaguma jedno i wielowarstwowa,
23. talbotypia,
24. arrowroot I, II, III
25. zdjęcia na płytkach miedzianych,
26. fluoroforta - próby,
27. ozotypia pigmentowana,
28. formuła dichromianowa i dichromianowo-srebrowa,
29. sitodruk,
30. argyrotypia i chlorarotypia,
31. woodburytypia i diaburytypia,
32. frottage,
33. olej i przetłok olejowy,
34. cyjanoguma,
35. żelazo-cyjanowy proces Fisch'a,
36. formuła Dicka Sullivana,
37. napylanie na dekstrynie,
38. żelazo-galusowa formuła, oraz odmiany Nakahary i Colase'a,
39. klejodruk,
40. hydrotypia i próby pinatypii,
41. izografia,
42. uranotypia I, II
43. formuła uranylo-albuminowa,
44, pigment,
45. cuprotypia i diacurotypia,
46. cyanofer, cyanofer Pizzighelli'ego i Pellet'a,
47. proces Houdoy'a i uranotypia Houdoy'a,
48. metoda kazeinowa,
49. metoda Pettersona,
50. proces Obernetter'a wraz z odmianami


powrót
Powrót na okładkę